Numchai Electronics Pattaya och tvättmaskinen

Vi har en Whirlpool tvätt maskin för sex kilo tvätt som hängt med i 5 år eller så, frugan har varit duktig på att tvätta de stora täcken man har i Thailand i stället för påslakan, även om jag påpekat att det blir för tungt för maskinen att dra runt ett stort blött täcke, så är hon helt oförstående då trumman faktiskt snurrar. Inte heller att det inte blir riktigt tvättat och sköljt när man trycker maskinen proppfull godtas, tillsluta så lyckas jag övertala henne att lämna in täcken på tvätt och senare lyckas jag hitta påslakan och vanliga täcken. Tvättmaskinen har fått sin beskärda del av tungt arbete och för ungefär sådär ett år sedan så sa frugan att tvättmaskinen pajat.

Själv var jag i Nordsjön på jobb och några kurser på ledigheten så det enda jag kunde göra var att be henne ringa Numchai där vi köpt maskinen och be dom komma och kolla, visade det sig att hon lyckats att trycka i så mycket tvätt att den inte orkade drar runt när tvätten var blöt. Snubben från Numchai påpekade att trumman var på väg att släppa från axeln och lagren var dåliga, en kostnad om dryga 8000 Baht för reparationerna, han sa även att inte tvättmaskinen kunde användas längre utan reparation. Då frugan inte ville köpa en ny tvättmaskin förrän jag kom tillbaks så bestämde hon sig för att tvätta för hand. Blev lite förvånad när den oanvändbara tvättmaskinen rasslade och gick när jag dök upp nån månad senare.

Bestämde oss för att den fick gå så länge den går och jag brydde mig aldrig om att skruva loss bakstycket för att undersöka problemet, men kände då jag snurrade trumman att något var fel och det lät lite konstigt.

Remskiva

I morse var det godnatt och jag fick för mig att skruva bort bakstycket för att se hur illa det var, det visade sig att både axel och lager var i gott skick, inga missljud och trumman snurrade lätt och balanserat. Remskivan på trumman vars oval hål hade slitits helt runt och snurrade på axeln. Nu kröp det fram att reparatören från Numchai erbjudit min fru att köpa tvättmaskin för 500 B, en ny remskiva kostar säkert inte många Baht. Förbannade mig själv för att jag aldrig verifierat vad nissen från Numchai sagt, då det varit enkelt att fixa en ny remskiva eller kanske reparerat den gamla. Dagen före Songkran så är det ingen idé att försöka beställa delar från Bangkok. Vi åker förbi Numchai service center för å se om dom kan ha en remskiva hemma, men ack nej. Frugan språkar med en reparatör och han påstår att remskivan inte kan gå sönder utan det är lager och axelfäste som är på bommen, då hon visar honom remskivan hävdar han att den inte är grunden till problemet, helt riktigt. Grunden till problemet är en fru som överbelastar maskinen och inte axelfäste eller dåligt lager i vare sig trumma eller elmotor. Det är inte första gången jag kommer på Numchais service avdelning att avvika från sanningen, då har det berott på inkompetens. Denna gång försökte helt enkelt den förste reparatören lura frugan att köpa en ny maskin och den andre backade upp hans historia. Nu blev det en ny 7 kilos LG direct drive från Power Buy som även dom visade sig ha en service avdelning. Numchai har varit bra att handla av men deras service avdelning är kass, dom monterade en AC för mig och var inget vackert jobb, kommer att undvika den firman i framtiden.

 

Leave a comment