En försenad resa BKK – OSL med Qatar Airways

Flight 0837 bound for Doha

Så var det det dags att slänga sig i taxin och åka till Suvarnabhumi såsom jag gör var sjätte vecka för att åka på jobb i ett par veckor, denna gång åkte jag lite tidigare då jag skulle in om VAT kontoren, det visade sig vara snabbt och smidigt. Vidare till loungen och några koppar kaffe senare är det incheck och rätt ombord, kärran taxar ut några minuter före tiden, vi hinner inte ut på banan innan det medelas att det blir tillbaks till gaten på grund av en varningslampa, här sägs det att det inte är några problem eller fara för säkerheten, flighten hade kunnat tagit av men Kapten valde att gå tillbaks och få en tekniker att lokalisera felet, tio till femton minuter så skall vi vara på gång.
Nu blev det visst fyrtiofem minuter och ett nytt påstående om att vi är väg efter ytterligare fyrtiofem minuter, en timme senare bla, bla ,bla, jag bestämde mig för att ta en tupplur.
Efter ytterligare några bla, bla, bla, så vaknar jag till vid halv åtta efter och Kaptenen upplyser om att problemet är fixat och en test senare skall vi snart vara på väg, stax före nio tar vi av och det utlovas att Qatar Airways i Doha jobbar med att få oss till slutdestinationen så fort som möjligt.
Då jag följt med på min Flight Track app så visar det sig att de tider Kaptenen ger ut inte alls stämt med de tider som getts ut till min app med flera, samtidigt har Kaptenen hela tiden upprepat att han och Qatar Airways sätter vår säkerhet först (utan att felet för den delen påverkar vår säkerhet), man undrar hur man kan lita på någon som är villig att ljuga om ankomst och avgångstider?

Hamad International Airport, Doha

Äntligen ankommit Doha, där blev vi hänvisade till en transferdisk, där delade dom upp oss ytterligare och skandinaverna fick fortsätta några hundra meter till, inte mig emot då jag blev först till kvarn. Väl framme hos en vacker kvinna vid transferdisken så låg mina nya boardingkort färdiga, och resan kunde fortsätta via Athen och vidare med SAS till Oslo redan två timmar senare.

Att det blir ett tekniskt fel kan ingen hjälpa, Vi tog av ungefär sådär sex timmar sena från Bangkok, Qatars personal i Doha gjorde ett bra jobb, informerade vart vi skulle ta vägen när vi gick av planet, väl vid transfern så hade dom folk på plats med skyltar för olika länder, delad upp folket och vägledde till rätt transferdisk, där dom bokat om för vidare resa på snabbast möjliga sätt.

Några anledningar till att jag flyger Qatar Airways är priset, inga problem att få ihop till guldkort, servicen ombord och på backen och att dom har flera flighter ut från Bangkok varje dag så om något händer finns det fler alternativ, det samma gäller från Doha till Europa, därifrån skall man kunna ta sig till Oslo eller Stavanger som i mitt fall är destinationen på torsdag.

Några ord om Dohas nya flygplats Hamad, jag landade ganska snart efter att dom öppnat, hade fått besked redan i Oslo att loungen inte var färdigställd men 5000 poäng i bonus skulle man få, blev lite förvånad när jag fann en Qatars business lounge öppen, viftade lite med guldkortet och blev insläppt, gissa om man blev besviken standarden var låg och loungerna just något dom skrutit med, det gick snart upp för mig att det var en tillfällig lounge. butikerna var måttligt imponerande, fast delikatessbutiken Marmelade blev snabbt en favorit. Nu när flygplatsen varit igång ett tag och fler och fler ställen öppnar så tycker jag att den är riktigt bra, väldigt rent, verkar vara enormt bra ljuddämpning och framför allt lätt att hitta.

På väg till Athen

Till min glädje tog QR203 av på tid, till min besvikelse var det en kärra av typ A321 men med gångplats så går det, en fördel med att åka A321 är att man uppskattar Dreamlinern mer vid nästa resa.
Cirka fem timmars flygning så är man i Athen, och hoppas få pröva på några lokala delikatesser.

Moussaka

Athen

Noterade efter att vi tagit av från Doha att det bara fanns incheckat bagage till Aten när man läste på boardingkorten, någon ny bagagetag hade man ju inte fått i Doha, frågade flygvärdinnan som lovade att ta kontakt med Markpersonalen i Aten, när vi landade stod välkomstkommittén från Qatar och samlade ihop alla femton som skulle vidare och ner till bandet via fastrack i passkontrollen, det visade sig att våra väskor var checkade till Aten, medan vi väntade hade personalen ordnat så att väskorna gick vidare till slutdestinationen.
Här hade jag möjlighet att äta moussaka och ett glas rött, vilket var riktigt gott efter all flygplansmat. Sedan var det vidare genom säkerhetskontrollen och sitta å halvsova vid gaten.

Äntligen på hotellet

Äntligen nått Oslo tio timmar försenad, inte så illa med tanke på att flighten tog av sex timmar efter planlagd avgångstid och ett extra byte i Athen, lite förvånad blev jag att väskan kom fram, får väl se det som en bonus.

Tycker att Qatar Airways skött förseningen på ett mycket professionellt sätt, informationen ombord på planet kom med jämna mellanrum, det serverades dricka och juice och mat mackor medan vi stod på backen i Bangkok. Markpersonalen i Doha och Athen mötte upp och försäkrade sig att alla berörda var med, och såg till att vi fick den hjälp vi behövde. Kan tänka mig att det för den ovane resenären så måste det kännas väldigt tryggt.
Resan blev lång men Qatar såg till att jag kom till Oslo på snabbast möjliga sätt från Doha, även att det innebar en biljett med SAS från Athen.